Surly Bridge Club: Is deze touring fiets geschikt voor een wereldreis met de fiets?
Ben jij ook op zoek naar een touring fiets voor een wereldreis? Voor ons moet een fiets comfortabel zijn en het nodige avontuur aankunnen. Een perfecte fiets om een wereldreis mee te maken bestaat helaas niet, maar een robuuste fiets met een stalen frame zoals onze Surly Bridge Club komt toch al aardig in de buurt. Op deze pagina onze eerlijke review over de fietsen die ons toch al meer dan 25.000 km doorheen de zotste paadjes hebben geleid.
Zoektocht naar een fiets voor een wereldreis
Om een lang verhaal kort te maken, onze technische kennis over fietsen was nihil in 2019. Het vinden van een betrouwbare, tweedehands fiets leidde frustrerend genoeg tot niets. Uiteindelijk lieten we ons begeleiden door het fantastische team van Steershop te Brugge. Na een paar mailtjes en een bezoekje kwamen we samen snel tot de conclusie dat de Surly Bridge Club het dichtst in de buurt kwam bij wat wij zochten om onze wereldreis te starten. Ondertussen kennen we zelf al heel wat meer van fietsen en kunnen we ook anderen helpen bij het zoeken van een juiste tourfiets of bikepacking fiets, maar destijds was dat toch anders. Sla deze gouden tip dus niet in de wind! Contacteer ons of laat je assisteren door een speciaalzaak.
Tips bij het aankopen van een touring fiets
De juiste vragen aan jezelf stellen is essentieel in dit proces:
- Hoe lang zullen je fietsreizen duren?
- Op welke ondergrond zal je voornamelijk fietsen?
- In welke seizoenen wil je op avontuur gaan?
- Naar welke bestemmingen wil je op reis gaan?
- ...
Je kan jezelf zonder twijfel voorstellen dat iemand die het liefst van al weekendtripjes doet, een totaal andere fiets nodig heeft dan iemand die van Alaska tot Patagonie zou fietsen. In heel dit proces werd voor ons 1 zaak heel snel duidelijk: Comfort is voor ons veel belangrijker dan snelheid! De antwoorden op deze vragen leidden uiteindelijk tot de aankoop van onze Surly's.
Behalve je te laten assisteren door iemand die iets afweet van fietsen, is een andere tip om niet zomaar blind online een fiets te kopen! We worden vaak online verleid door allerlei kortingen, maar wat heb je eraan als je met 20% korting een fiets koopt die niet je maat blijkt te zijn of minder robuust gebouwd is dan je op voorhand had verwacht. Koop alleen online als je op voorhand de fiets al eens hebt vastgehad, getest hebt... al zijn we ook dan van mening dat service na verkoop bij een fysieke zaak vele malen beter zal verlopen dan bij een online webshop.
Specificaties Surly Bridge Club
Onze Surly Bridge club is geen toerfiets pur sang, het frame is een tussenmodel van een touring en mountainbike tweewieler. Aangezien wij ook buiten Europa wilden fietsen en in de toekomst nog plannen hebben om naar Zuid-Amerika te gaan, moest deze fiets zowel dienen op de toegankelijke paden als op de offroad routes. De specificaties van de Bridge Club vullen deze gap bijna perfect! Check de specificaties van het nieuwste model via deze link. (wij kochten de onze in 2018 en ondertussen heeft de fiets weer wat upgrades verkregen)
De belangrijkste specificaties van onze fietsen op een rijtje (let op, wij deden enkele aanpassingen dus deze verschillen van de standaard uitvoering):
+ Steel is Real! Een stalen frame is alles wat je nodig hebt om met een gerust hart de wereld rond te fietsen. In de kleinste uithoekjes van de wereld vind je desnoods een lasser die het frame kan herstellen.
+ 2x10 drivetrain. De 2018 versie kwam met een 36/24t crankset en een 11-40t cassette van SRAM. Om iets technisch moeilijk wat simpeler te maken, als de pedalen 60x per minuut rond gaan kunnen we nog steeds 4.9 km/u fietsen. Ondertussen schakelden wij over op een Rohloff versnellingsnaaf, maar de 2x10 drivetrain heeft eerlijk waar onze harten gestolen en dit zou meer onze voorkeur hebben dan de nieuwe 1x11.
+ Hydraulische schijfremmen. Een zalige upgrade als je bepakt fietst, de extra remkracht is puur genieten bij afdalingen. De standaard uitvoering van de Bridge Club komt met velgremmen die ook zeker voldoende kunnen zijn, maar sneller zullen slijten en minder remkracht leveren.
+ Tubeless ready wielset 27.5" . De meegeleverde wielset van WTB (ST i29) is al jaren onveranderd en met goede reden. Heel sterke rims die overal ter wereld van pas komen en je kan zo ook nog eens in een tubeless setup monteren. De WTB Riddler banden hebben wij veranderd naar Schwalbe banden omdat deze toch meer gekend staan voor de puncture resistance. Met onze Marathon Plus MTB (2.25") deden we ongeveer 15.000 km en hadden we met ons twee samen slechts 3 platte banden. Sinds Mexico switchten we naar de Tubeless G-One Allround banden van 2.8" en ondanks dat deze breder zijn, rollen die vlotter dan de Marathon Plus (binnenkort review over onze Marathon Plus).
+ Brooks C-17 all weather zadel. De eerste twee weken vormt het zadel zich naar jouw poep en het is best hard! Iedereen die het zadel ziet, vraagt zich af waarom we in hemelsnaam met zo een hard zadel fietsen. Wij vinden het zeer comfortabel en heerlijk dat je nooit met een "nat gat" moet rondfietsen.
+ Jones H-Loopbar. Dit brede stuur zorgt voor ongeveer 5 tot 7 verschillende fietshoudingen, wat leuk is voor lange dagen in het zadel. Enorm subjectief, want Stefanie vond er niks aan en koos voor een flatbar.
+ Braze-ons op het frame. Er zijn ontzettend veel schroefbevestigingen op het frame om fietsrekken, bikepacking tassen (zoals die van ORTLIEB), drankhouders en nog veel meer aan je frame te bevestigen. Onmisbaar tijdens een wereldreis!!
Is de Bridge Club dan toch perfect?
Nee hoor! Zoals eerder aangegeven, dat bestaat jammer genoeg neit. Je kan enorm tevreden zijn met de fiets die je uiteindelijk mee op reis neemt, maar zelfs als je een oneindig budget hebt zullen er altijd wat puntjes te vinden zijn die net wat minder aanvoelen. Welke zijn deze voor ons?
- De standaarduitvoering. Deze is perfect voor fietstochten van een kortere duur, misschien zelfs voor een fietsreis naar één bepaalde plek voor langere tijd. Ben je echter van plan om langer te reizen doorheen verschillende gebieden, zijn upgrades in onze ogen wel noodzakelijk. Wij spendeerden een budget van ongeveer €2 000 per fiets, dit inclusief alle upgrades behalve de Rohloff, wat voor ons toch een pak geld is.
- Het gewicht. Een frame gemaakt uit staal weegt uiteraard meer dan eentje uit aluminium. Voor ons is dit niet echt een nadeel want een stalen frame zorgt voor de stevigheid van de fiets, maar het is soms toch wel eens vloeken als je de fiets een berg moet opduwen of de trappen van een trein op moet sleuren.
- Niet compatibel met een Rohloff naaf. De standaard uitvoering met een 2x10 (ondertussen 1x11) drivetrain is eerlijk waar een prima keuze, maar een ketting vraagt op een wereldreis veel aandacht. Wij switchten naar een Rohloff naaf, maar hiervoor heb je wel een chain tensioner nodig. Het grootste nadeel is dat een Bridge Club frame eigenlijk niet compatibel is met een Rohloff, waardoor een riem gebruiken niet mogelijk is. Ook moet je het frame 3mm inbuigen en een chain tensioner gebruiken. Deze versnellingsnaaf met 14 interne versnellingen is een luxe-upgrade, niet noodzakelijk, maar wel te verantwoorden als je net zoals ons snel richting 20.000 km gaat. We merken wel dat onze kettingen een pak langer (eentje zelfs al tot 10.000 km) meegaan sinds we met een Rohloff fietsen.
Alternatieven voor een touring fiets
De iets duurdere en meer gekende fietsmerken zijn Koga en Santos, al zal je hiervoor over het algemeen iets dieper in je geldbuidel moeten tasten. Voornamelijk bij Santos is dit het geval, want zij produceren geweldige fietsen met de onverwoestbare kracht van een stalen fiets. Dat is misschien iets voor later, al kunnen wij momenteel die extra centjes niet verantwoorden, al blijven we van mening dat budget een heel subjectieve factor is. Waar onze Bridge Clubs voor ons al aanvoelen als een fortuin te spenderen, is voor een ander een Santos misschien een koopje. Moest je voor langere tijd op fietsreis gaan, dan zouden we toch sneller aanraden om te investeren in een Rohloff (of een frame dat Rohloff-compatibel is) in plaats van in een duur fietsrame.
Een merk dat ook zeker en vast de moeite is om eens te bekijken, is Bombtrack. Zij hebben dezelfde stoere uitstraling als Surly en maken geweldige fietsen. De instapmodellen zijn net iets duurder dan Surly, maar kunnen een overweging zijn als je net dat tikkeltje extra budget zou hebben.
Vele fietsers zijn ook op zoek naar kant-en-klare trekfietsen. Fietsrekken, drankhouders etc. allemaal inbegrepen. Ideaal als je zo meteen op fietsvakantie wilt vertrekken en deze zijn vaak wat goedkoper. Indien je een budget rond €1.000 à 1.500 zou hebben, kan je misschien eens kijken bij een Kona Sutra (Ltd) of een Trek 520. Ook hier blijven we wel van mening dat voor een wereldreis een upgrade naar hydraulische schijfremmen leuk zou zijn. Steershop in Brugge verkoopt naast Surly ook Bombtrack en Kona, contacteer hen dus zeker als je een avontuurlijke fiets zoekt!
Lees zeker en vast ook onze recente blog over "Hoe kies ik een bikepacking fiets?". Hierin geven we nog wat meer informatie over hoe je het best op zoek kan gaan naar een fiets voor jouw bikepacking avonturen!
Conclusie Surly Bridge Club - Trekking fiets of Mountainbike?
De Surly Bridge Club is een fiets die je enorm veel waar voor je geld geeft en mits wat upgrades heel goed kan dienen voor een wereldreis met de fiets. Hij is betrouwbaar, relatief makkelijk te onderhouden en daarnaast vinden we ze er ook wel lekker stoer uitzien, toch? De standaard uitvoering vinden we dan weer een leuke keuze voor kortere reizen of zelfs langer woon-werkverkeer en dagritjes door het bos tijdens het weekend.
Aangezien je op een wereldreis niet enkel offroad zal fietsen, raden we toch wel aan om na te denken over upgrades die op lange termijn meer comfort betekenen. Het is uiteraard aan jou om te kiezen welke upgrade voor jou van belang zou zijn. Indien je deze upgrades niet kan doen omwille van het budget, dan zijn er in onze ogen andere fietsen die beter geschikt zijn om een fietsreis van lange duur mee te starten. Uit de doos is de Surly Bridge Club geen fiets om op wereldreis mee te vertrekken.
Om af te sluiten, na alvast een fietstocht van enkele duizenden kilometers in het zadel kunnen we wel met volle overtuiging zeggen dat wij verliefd zijn op onze Surly's! Wat denk jij? Zou jij kiezen voor een Surly? Of heb je nog andere modellen die je zou aanraden? Laat het ons weten in de comments!!